About Me

My photo
1. sekolah kebangsaan batu gajah melaka (1996-2001) 2. sekolah menengah kebangsaan bandar baru salak tinggi (2002-2004) 3. sekolah menengah sains selangor (2005-2006) 4. centre for foundation studies iium petaling jaya (2007-2009) 4. iium kuantan campus (2009-2014 insyaAllah)

Sunday, July 12, 2009

Tazkirah penawar hati, penyubur jiwa.

Tazkirah merupakan peringatan kepada kita sebagai seorang muslim. Tazkirah merupakan makanan rohani kita. Sama seperti jasmani kita yang memerlukan makanan, begitulah jiwa rohani kita. Jika lapar kita pasti mencari makanan yang sedap-sedap. Sama seperti hati, jika kering dan tak dibajai maka hancur leburlah hati kita.

Andai hati tidak dibaja dengan tazkirah dan peringatan serta zikrullah, maka hitamlah hati kita, mudahlah kita terjerumus dalam kancah maksiat. Kita melihat hati yang hitam ini dari pelbagai sudut. Kadang-kadang kita melakukan maksiat kita akan rasa menyesal. Bawah dari itu kita akan rasa biasa dengan maksiat, bawah dari itu kita akan rasa seronok dengan maksiat, dan bawah dari itu kita akan rasa ingin membela maksiat. Itulah seburuk-buruk hati yang sudah penuh dengan dosa dan noda, titik hitam yang menggelapkan hati kita.

Bagaimanapun masih ada peluang untuk kita kembali menyesali kesilapan. Kita hendaklah sentiasa beristighfar, kesal dengan kesalahan yang dilakukan, mulakan dengan taubat yang ikhlas, mulakan dengan sedikit demi sedikit. Sentiasa mendampingi insane yang baik yang mampu memperingati Allah. Allah telah berfirman dalam al-Quran surah az-zumar ayat 53 dan 54:
“Katakanlah , ‘wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri sendiri, janganlah engkau berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah maha pengampun dosa-dosa semuanya. Sungguh Dialah yang maha pengampun dan maha penyayang.’ Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah diri kepada-Nya sebelum datang azab kepadamu, kemudian kamu tidak dapat ditolong”

Jadi sahabat-sahabat, andai kata kita masih melakukan dosa, segeralah bertaubat. Selagi nyawa dikandung badan, selagi itu kita berhak mendapatkan pengampunan Allah. Allah suka akan hamba yang merayu kepadaNya. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment