About Me

My photo
1. sekolah kebangsaan batu gajah melaka (1996-2001) 2. sekolah menengah kebangsaan bandar baru salak tinggi (2002-2004) 3. sekolah menengah sains selangor (2005-2006) 4. centre for foundation studies iium petaling jaya (2007-2009) 4. iium kuantan campus (2009-2014 insyaAllah)

Saturday, June 27, 2009

Amalan bulan rejab

Salam rejab untuk semua pembaca. Dah masuk bulan rejab dah skrg. Aduh kejap je kan masa berlalu. Lepas ni bulan sya’ban then bulan ramadhan. Moga2 kita dapat dipanjangkan umur sehingga bertemu dan menempuh ramadhan. Manalah tau dapat rezeki jumpa lailatul qadar. Ya Allah tak sabar plak aku nak tunggu bulan puasa.
Banyak amalan yang boleh kita amalkan dalam bulan rejab. Aku bukan ustaz, tp aku sekadar nak share apa yg aku belajar. Pertama kita boleh banyakkan puasa sunat. Ada 1 riwayat menyatakan sekurang-kurangnya 3hari kerana Allah menganggap sehari seperti 10 hari. Ya Allah mudahnya nak dapat pahala. Allah tu maha pemurah kepada hamba-Nya yg ikhlas. Lagipun kita boleh ‘warm up’ untuk bulan ramadhan utk puasa. Contoh la, cam nak exam kita study gile2 sebelum tu kan. Cam sukan kita kena warm up baru xda kekejangan kan. Cam puasalah, bila kita sentiasa puasa sunat sebelum ramadhan kita dpt la sediakan diri kita untuk berpuasa. Xda la terkejut perut kita nnt.
Kedua kita bykknlah solat sunat. Contoh2 solat sunat, 2 rakaat sebelum Subuh, 2 rakaat sebelum Zuhur, 2 rakaat selepas Zuhur, 2 sebelum asar, 2 lepas Maghrib, 2 lepas isyak, sunat dhuha, sunat hajat, sunat taubat, n witir. Sesungguhnya dgn solat sunat ini dapat tampung kekurangan solat fardhu kita. Tgk bertapa indahnya Islam. Ada mcm2 amalan yang boleh kita buat utk bukti kecintaan pada Allah.
Ketiga kita boleh bykkn zikir. Semudah tasbih,tahmid,takbir,tahlil dan lain2 lagi. Boleh kita beli buku panduan zikir seharian dan amalkan.iAllah 3 bulan yang mulia ini dptlah kita mempertingkatkan amalan. Bukan aku nak jadi ustaz tp aku sekadar nak share. Manalah tau umur aku xpjgkan ilmu yg aku share dpt jadi penerang aku kat sane nnt. Jadi selamat beramal.

2 comments: