About Me

My photo
1. sekolah kebangsaan batu gajah melaka (1996-2001) 2. sekolah menengah kebangsaan bandar baru salak tinggi (2002-2004) 3. sekolah menengah sains selangor (2005-2006) 4. centre for foundation studies iium petaling jaya (2007-2009) 4. iium kuantan campus (2009-2014 insyaAllah)

Sunday, December 19, 2010

Accident, again??? Ujian Allah...

Assalamualaikum. Aku accident lagi. Sedih2. Tapi aku terima dengan redha. Ini ujian Allah. Sabar menghadapi ujian-Nya kerana Allah mengetahui sejauh mana tahap kesabaran kita dan kita tidak akan melainkan Allah tahu kita mampu hadapinya. Agak terlewat aku post kali ini sebab ada 1 lagi ujian Allah dengan Allah menarik sebentar nikmat mempunyai kemudahan internet. Jenuh aku mengulang dari rumah ke KOM semata-mata mencari access kepada dunia luar. Tak mengapa kerana segala usaha kita jika niat kerana Allah pasti akan mendapat ganjaran dari-Nya.

Ok, kemalangan tersebut berlaku pada hari Isnin 13/12/2010. Punyalah nak menguji kemahiran menukar minyak hitam kereta aku, aku pun beli la kat Cosway. Orang cakap minyak hitam dia bagus. Tapi sebenarnya yang aku tak tahu adalah minyak hitam ni banyak jenis. Yang sesuai untuk kancil retro aku tu 10w 30 or 5w 30. aku pun tak tahu apa benda tu. Tu pun dapat tahu lepas dah tukar minyak tu dan bila akan test drive tetiba je kereta berasap. Panic aku dibuatnya. Terus aku pun buang la minyak tu.

Selepas magrib aku pun bersiap-siap nak pergi beli minyak hitam yang baru. Kali ni aku pergi ke stesen minyak shell yang berhampiran dengan TAJ depan masjid TAA. Sampai-sampai aku pun tanya la mamat yang jaga kat kaunter tu "Minyak mane yg boleh gune untuk kancil." Borak-borak last-last aku beli la minyak ape ntah tapi memang sesuai untuk kancil. Aku pun bayar n terus pulang ke rumah.

Pada ketika inilah kejadian itu bermula. Selepas trafik light aku pun buat U turn untuk berpatah balik ke rumah. Sampai sebelum simpang 4 yang menghala ke UIAM, aku dapati lampu jalan di situ tidak berfungsi. Teruk betul JKR KUANTAN, lampu jalan pun tak nak repair. Aku pun bawa je motor tu, tiba-tiba aku tidak sedar beberapa meter dihadapan ada seorang pakcik lebih kurang 50-an sedang berjalan kaki. Dalam keadaan yang tergesa-gesa aku pun cuba mengelak pakcik tu tapi tidak berhasil. Aku merempuh sebelah kiri pakcik tu sehingg dia tersungkur jatuh di bahu jalan. Aku terbabas beberapa meter dari pakcik tu. Hampir-hampir aku merempuh signboard tapi alhamdulillah aku sempat mengelak. Lalu aku terjatuh. Namun alhamdulillah tiada kecederaan serius cuma luka-luka kecil di kaki esp. kat ibu jari. Kuku jari aku tercabut. Selepas itu dalam fikiran aku hanya ingat Allah dan keadaan pak cik tu. Aku terus bangun pergi ke pakcik tu. Dalam hati mesti mati orang tua ni. Alhamdulillah pakcik tu selamat. Cuma pendarahan kecil di kepala dan lengan. Rupa-rupa pakcik tu pesakit mental. Perkara pertama yang dia minta "rokok ada tak?" Pening aku nak jawab. Kebetulan sewaktu pelanggaran ada seorang abang ni, dah kahwin kut pun berada di situ. "Saya ingat awak terbabas sendiri, rupa2 terlanggar orang, nasib baik saya tak gilis pakcik tu." Memang betul, tak da sape boleh perasan kehadiran pakcik tu kat tepi jalan.

Lepsa tu aku terus call hamzi dan kami membawa pakcik tu ke hospital. Di hospital pakcik tersebut dirawat di zone kuning kalo tak silap dan kemudian dibenarkan pulang. Aku pula menerima rawatan di zone hijau. Tak ku sangka yang merawat aku tu DR lulusan UIAM. Bangga2. Yang kelakarnya bila dr tu tanya

dr: belajar lagi ke??
aku: ye, kat uia.
dr: course ape??
aku: medic 2nd year.
dr: owh, esk ade kelas??
aku: ade.
dr: kelas ape??
aku: kelas ape ek, emmm hah thyroid disorder. skrg block reproductive and endocrine system.
dr: owh, dr maung maung cho ade tak?
aku: ade2..

dari situ aku dah agak ni mesti dr lulusan UIA. hahaha tergelak sendirian aku. dr tu tanya, "esok boleh tak pergi kelas?" Aku pun bodek la, "emm bagi la MC." Dapat juga MC 1hari. dr suh rehat takut ada any trauma.

kesimpulannya, aku dah tak nak tukar minyak hitam sendiri, nak bawa motor 20km/j kalau lalu kawasan gelap dan kena la selalu membaca doa sebelum memulakan apa-apa jua aktiviti. Hu3. Wassalam.

1 comment: